Driemaal is scheepsrecht

Driemaal is scheepsrecht

Driemaal is scheepsrecht betekent zoiets als ‘als iets twee keer niet gelukt is, lukt het de derde keer vast wel’. Is dit ook niet wat onze seks vaak is? Seks gaat niet om perfectie of prestatie, maar om liefde, proberen, experimenteren, mislukken, lachen en verder groeien. In het slotdocument van de challenge ‘Porno buitenspel gezet’, dat we onlangs hebben afgerond, gebruik ik ook het getal drie om de drie dimensies van seks te beschrijven. Dimensies die naast elkaar bestaan of als je dat wilt een soort groeimodel is.

Procreatieve seks

De eerste dimensie is de procreatieve seks, ook wel functionele seks genoemd. Dat is seks als functionele activiteit om nageslacht te verwekken. Deze religieuze verplichting is door kerkvader Augustinus geradicaliseerd door alles wat met seksueel plezier te maken heeft tot zonde te verklaren en zo mensen te ‘dwingen’ alleen seks te hebben met procreatieve bedoelingen. Ook zoogdieren kennen deze basisdimensie, zij het dan dat zoogdieren gebonden zijn aan bepaalde perioden om te paren, denk aan de bronsttijd. Een vrouwelijke Pandabeer bijvoorbeeld is maar drie dagen per jaar vruchtbaar. (He, waarom schiet dit voorbeeld mij nu te binnen? :). Het Bijbelse gegeven van procreatieve seks is duidelijk in Genesis 1:28: “Jullie moeten kinderen krijgen.” (BGT). Volgens de Joodse seksuologe Dr. Ruth K. Westheimer in haar boekje ‘Heavenly Sex’ staat hier in Genesis niets meer en niets minder dan “heb seks” en houdt deze opdracht meer in dan alleen procreatie. Voor kerkvader Augustinus echter niet. Volgens hem ervoer Adam, voor de zondeval, zelfs geen lust of opwinding en kon hij door een rationeel besluit een erectie tot stand brengen. Vertaald uit De civitate Dei, XIV, blz. 664 (De stad Gods) staat er: “De man zou dus met zijn geslachtsdelen het nageslacht hebben gezaaid en de vrouw zou in de hare het zaad hebben opgenomen op de tijd en in de hoeveelheid die daartoe vereist was; de geslachtsdelen zouden daarbij door de wil bewogen, niet door de lust geprikkeld zijn.”

Volgens Augustinus ging de zondeval niet zozeer over de naaktheid waarvoor Adam en Eva zich schaamden maar ging het over hun seksuele opwinding, ze werden door lust geprikkeld. Adam kreeg blijkbaar opeens een erectie toen hij na de zondeval Eva naakt zag staan en hij schrok kennelijk zo van die ongekende beweging van zijn ongehoorzaam mannelijk lid, dat hij bladeren gebruikten om het een en ander te bedekken. Augustinus zegt het zo: “Zij ervoeren namelijk een tevoren ongekende beweging van hun ongehoorzaam vlees, de bestraffende terugslag als het ware van hun ongehoorzaamheid.” (De civitate Dei, XIII, blz. 597).

Procreatieve seks is mooi. In liefde samen een kind creëren is natuurlijk een scheppingswonder van jewelste. De mens verplichten alleen deze basale vorm van seks te bezigen is echter de mensheid gevangen houden in een soort religieuze kuisheidsgordel.

Recreatieve seks

De tweede dimensie is de recreatieve seks. Seks om het plezier en het genot zonder procreatieve bedoelingen. Voor deze dimensie begint in het christendom enige belangstelling en ruimte te komen. Seksueel plezier en seksuele creativiteit blijven echter zwaar verdacht, men kan niet goed uit de voeten met de mogelijkheden die deze dimensie biedt. Seksuele creativiteit is niet alleen verdacht vanuit het christelijke verleden zoals omschreven hierboven bij de eerste dimensie, maar men associeert ook veel met de porno-industrie alsof alle seksuele creativiteit bedacht is door de porno. De porno-industrie heeft echter nog nooit iets ontdekt, ontwikkelt of uitgevonden. Zij vercommercialiseren alleen dat wat allang bestaat. Nu is het zaak voor ons als christenen om te leren genieten van seksuele creatieve mogelijkheden, zonder de last van het theologische verleden en de manipulatie van de hedendaagse porno. En dat is waarachtig een behoorlijke klus.

Het Bijbelse gegeven van recreatieve seks is duidelijk in bijvoorbeeld Hooglied: “Je borsten lijken op druiventrossen”, “Je navel (metafoor voor vulva) lijkt op een ronde schaal die gevuld is met kruidige wijn” en tot slot een voorbeeld van orale seks: “Zo mooi als een appelboom … is mijn liefste. … Ik wil met mijn tong zijn zoete vruchten proeven.”

De Passiecoach Nederland werkt vooral op het terrein van deze tweede dimensie om christenen te stimuleren seksueel plezier en creativiteit te omarmen. Met o.a. onze challenges, ons boek Zintimiteit, e-cursussen als Seksposities, First Ladies First en Bouwen aan Intimiteit proberen we hieraan een bijdrage te leveren.

Intense seks

De derde dimensie is de meest intieme en persoonlijke vorm van seks. Hier smelten geest, verstand, emotie en lichaam tot een eenheid. Het Bijbelse gegeven van intense seks is duidelijk in o.a. Efeziërs 5:31,32: “… en ze worden samen helemaal één. Het geheim van die woorden is groot.” We zouden kunnen zeggen dat deze vorm van seks het aardse symbool is van de hemelse eenheid. Sommige christenen denken dat ze één zijn naar geest, ziel en lichaam als ze geslachtsgemeenschap hebben. Dat is meestal niet zo. Penetratie heeft meestal te maken met de eerste of tweede dimensie. Hoeveel zijn er niet die geslachtsgemeenschap hebben uit gewoonte of omdat het er nu eenmaal bij hoort in een huwelijk? Intense seks heeft te maken met zijn in plaats van met doen. Er is geen enkele belemmering of obstakel tussen beide partners. Slow sex. Het uitwerken van je persoonlijkheid in en tijdens de seks met fantasie en persoonlijke verlangens. In ons boek Zintimiteit geven we een paar principes weer die passen in deze dimensie.

In alle drie de dimensies genieten, proberen, plezier hebben, relatie bouwen, mislukken en weer opnieuw proberen, want driemaal is scheepsrecht.

Een goed Paasweekend toegewenst.

2 reacties

    • Marc Angenent   •     Author

      Dank je!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *