Een ander lichaam graag!

een ander lichaam graag

Het kleine onderzoekje onder vijfentwintig vrienden en kennissen door een vrouwelijke psychologe had maar een vraag: “Ben je tevreden met je lichaam?” Zij antwoorden allemaal nee. Er zijn maar weinig vrouwen die tevreden zijn met hun lijf en dat heeft effect op hun seksuele relatie. Die innerlijke onzekerheid kan zich vertalen naar een belemmerende overgave of weerstand tegen intiem spelen of experimenteren. Als variatie op wat ik vorige week schreef in mijn blog Veel of Weinig zou ik nu kunnen concluderen dat je als vrouw dan misschien niets over je onzekerheid zegt, maar je belemmerende seksuele uitingen roepen des te meer: EEN ANDER LICHAAM GRAAG!

Perfectie bestaat niet

In onze challenge over Het Vrouwelijk Orgasme hebben Heleen en ik verteld dat de onzekerheid over het lichaam zelfs de genitaliën omvat. Het aantal vulva correcties (labiareductie) bij de plastisch chirurg laat een behoorlijke stijging zien. Maar perfectie bestaat niet. Toch hebben vrouwen meer dan mannen de neiging om te vergelijken en dan vooral met rolmodellen. “Had ik maar het lichaam van Julia Roberts, dan zou ik het in bed wel weten.” Wat we dan weer niet weten (maar nu dan wel) is dat zij in de film Pretty Woman (1990) met Richard Gere een stand-in had voor de naaktscènes, want zegt Roberts: “Mijn lichaam is niet mooi genoeg.” Of wat te denken van Meg Ryan met haar benijdenswaardige lichaam en stralende glimlach. Zij zegt zelf: “Ik kijk een beetje vreemd. Als ik mijn blik kon veranderen en langere benen had dan …”

Aangepraat

Waarom zijn vrouwen zo kritisch over hun lichaam?

  • De media bombarderen vrouwen continue met berichten dat ze ontevreden moeten zijn met hun lichaam, om vervolgens allerlei diensten en producten aan te bieden om deze imperfectie op te lossen.
  • Onzekerheid hoe het lichaam eruit zou moeten zien wordt ook gevoed door wisselende opvattingen over wat mooi is. Denk momenteel aan het verzet tegen magere catwalk modellen. Vroeger was mager in (wie kent Twiggy nog?), nu is mager uit.
  • Denk, als voorbeeld, aan de onschuldig lijkende reclame over crèmepjes die verouderde huid weer strak kan trekken. De 80-jarige Jane Fonda is door ‘’L’Oréal Paris gestrikt om hiervoor model te staan. Wat ze natuurlijk niet vertellen is dat Fonda vaste klant is bij de plastisch chirurg. De onderliggende boodschap die wordt opgepikt door het onderbewuste van miljoenen vrouwen is: gij zult niet ouder worden. Heb je ooit een dergelijke reclame voor mannen gezien?

En mannen dan?

Mannen relativeren dingen sneller en beter dan vrouwen. Ze zien hun lichaam meer als functioneel dan dat het moet voldoen aan een schoonheidsideaal. Reclame gericht op mannen gaat zelden over schoonheid, maar wel over functionaliteit zoals zicht, gehoor of scheermesjes. Dat heeft te maken met onze opvoeding en cultuur. Meisjes doen vaker wat er van hun gevraagd wordt, omdat dit ook van ze verwacht wordt. Ze zijn daardoor gevoeliger voor reclame. Herken je het christelijke element van deze culturele opvatting? Jongens zoeken meer de grenzen op en dit vinden we dan weer oké omdat we dit zien als typisch jongensgedrag.

Een dikke buik bij de man, door ongezond of te veel eten of te weinig beweging, is voor hem niet zo’n probleem. Vrijen doet ie toch wel, kan het niet linksom dan rechtsom. Functioneel gezien zit hem dat niet echt in de weg. Een vrouw daarentegen wil best vrijen maar dan, bij wijze van spreken, met het licht uit zodat dat ene rolletje niet te zien is.

Adviezen

“Je bent altijd mooi in de ogen van je geliefde.”

Perfectie is niet realistisch.

Denk functioneler over je lichaam.

Accepteer jezelf hoe je bent. Vrouwen die zichzelf accepteren met hun imperfecties zijn seksueel gezien gelukkiger. In onze challenge Genieten van Intimiteit stippen we dit onderwerp aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *