We remmen wat af

we remmen wat af

In mijn vorige blog noemde ik het begrip ‘versnellen en remmen.’ Ik ga er iets meer over zeggen. Onze hersenen gebruiken verhoudingsgewijs veel energie, 20% van het totaal. Een man van 65 kilo moet 14,6 watt aan energie beschikbaar hebben om zijn hersenen draaiende te houden. Een zoogdier bijvoorbeeld heeft aan ongeveer 3 watt genoeg. Ik snap wel waarom. Onze hersenen zijn continue aan het werk en stoppen nooit. Zo worden bijvoorbeeld continue externe en interne seksimpulsen gescand. Externe relevante sekssignalen worden door onze zintuigen opvangen uit de omgeving. Interne relevante sekssignalen zijn onze gedachten, gevoelens en fantasieën. Geen wonder dat we al moe zijn, zelfs voordat de seks überhaupt begonnen is (grapje). We remmen wat af.

Versneller

De versneller in onze hersenen, het mechanisme dat seksuele opwinding stimuleert, functioneert o.a. op grond van externe en interne relevante sekssignalen. Niet bewust, maar vooral onbewust. Deze signalen werken onbewust als bouwstenen in je lijf totdat het je opvalt of je lichte erotische gevoelens bij jezelf herkent. Je kunt deze gevoelens laten voor wat het is, maar je kunt ook door het nemen van initiatieven deze gevoelens verder uitbouwen tot seksuele opwinding.

Eerste rem

Tegelijkertijd met het functioneren van de versneller is de eerste rem actief. De eerste rem functioneert op dezelfde wijze als de versneller. Het scant voortdurend de omgeving af naar relevante externe (zintuigen) en interne (gedachten, gevoelens en fantasieën) sekssignalen. Als het een of andere vorm van ‘gevaar’ registreert dan zal het reageren met het afremmen van opwinding. Deze eerste rem beschermt je bijvoorbeeld tegen ‘betrapt worden’ waardoor je beginnende opwinding niet stimuleert maar afbouwt. Maar ook bijvoorbeeld angst voor zwangerschap zet de rem in werking. Deze eerste rem heeft zelfs een noodknop. Je bent bijvoorbeeld aan het flirten met je partner in de keuken tijdens een familiedinertje en je schoonmoeder komt plotseling binnen. In no time is je opwinding verdwenen.

Tweede rem

Kun je de eerste rem vergelijken met de rem in een auto, de tweede rem is meer de handrem. Je zou met de handrem aangetrokken nog kunnen autorijden, maar het kost moeite. Zo kan het allemaal veel moeite kosten om je te geven aan intieme – of seksuele activiteiten. Zorgen over of het allemaal wel gaat lukken (erectie, orgasme) en of je partner wel tevreden over je zal zijn remmen de opwinding.

Consequenties

Met deze nieuwste seksuologische inzichten kun je anders kijken naar je eigen seksueel gedrag. Neem bv eens een belemmering, een obstakel of een ander praktisch voorbeeld in gedachten waarom je niet zoveel zin meer hebt in seks of waarom het moeizamer gaat dan anders of waarom iets niet lukt. Tot nu toe hebben we altijd alleen maar naar de versneller gekeken. Je hebt het idee dat je niet meer genoeg gestimuleerd wordt of te weinig seksuele prikkeling ontvangt of opzoekt. Maar je zou ook eens kunnen kijken naar de rem. Wat zorgt ervoor dat je lijf op de rem gaat staan? Waarom kan de opwinding zich niet ontwikkelen? Voor degene die dieper willen nadenken dezelfde vraag maar dan anders gesteld: wat en waarom ervaar je sommige intieme- of seksuele activiteiten als een soort ‘gevaar’ waardoor je op de rem gaat staan?

2 reacties

  1. Pingback: De Passiecoach NederlandWat doe jij in het bos

  2. Pingback: De Passiecoach NederlandSekstaal

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.