6 essentiële stappen om je voor te bereiden op intimeit

zin in seks krijgen

Hij wil wel maar zij wil niet? Zij wil wel maar hij wil niet? Zin in seks krijgen is echt niet vanzelfsprekend. Door o.a. routinematigheid zijn we het contact met ons ‘sensuele zelf’ verloren. Ik geef je 6 essentiële stappen om het zaadje van ‘zin krijgen’ te laten ontkiemen.

Stap 1. Elke dag bewegen.
Het lichaam maakt natuurlijke endorfines aan als het beweegt. Ook het hebben van seks en een enorme lachbui zorgen voor de aanmaak van endorfines. Endorfines hebben twee belangrijke functies. Ze werken pijn onderdrukkend en zijn medeverantwoordelijk voor een gevoel van geluk. Duursporters weten hier alles van. Vermoeidheid (door gebrek aan beweging) en bijvoorbeeld gebrek aan slaap ontregelt je emotionele balans en dat heeft een negatief effect op zin in seks. Door regelmatig te bewegen breng je dus al een beetje endorfine in je lichaam en dit is een stimulans om zin te krijgen.

Stap 2. Elke week ontspannen.
Als je elke week een dag of een dagdeel neemt om te ontspannen dan vermindert dat vermoeidheid en komt er meer ruimte voor de endorfine om te gaan werken. Of je nu druk bent of misschien een druk gezin hebt of allebei, neem ontspanning zeer serieus. Het is heel gezond als elke partner een dagdeel neemt om alleen te ontspannen op de manier zoals hij of zij dat wil. Je hoeft echt niet de hele dag en elke dag van de week op elkaars lip te zitten. Spreek af wie wanneer buiten het gezin om mag ontspannen.

Stap 3. De dag voor de vermoedelijke intimiteitsavond.
Niets geeft een zo fijn gevoel van zekerheid als wanneer jij jezelf verzorgt. Zowel hij als zij kan de dag voor de vermoedelijke intimiteitsavond aandacht besteden aan zijn uiterlijk. Kapper, sauna, waxen, badderen enz. Als je partner merkt dat jij hieraan aandacht hebt besteedt, dan geeft dat een boost aan het verlangen naar elkaar. Maar je voelt jezelf ook heerlijk en sexy en durft dan veel meer zelfverzekerder voor de dag te komen. Zelfverzekerdheid erotiseert.

Stap 4. De intimiteitsdag zelf.
Probeer met elkaar te flirten en bedenk iets om iets nieuws in te brengen tijdens de intimiteitsavond. Variatie en vernieuwing verhogen de zin in intimiteit en de hersenen gaan opwindingsstofjes producren. Denk aan erotische whats appjes, lieve briefjes, het kopen van wijn en chocola of het spannend maken van je slaapkamer.

Stap 5. Een uur of twee uur van tevoren.
Het is belangrijk voor de zin in intimiteit om ontspannen aan jullie intieme avond te beginnen. Voor de een betekent dit dat het speelgoed van de kinderen is weggeruimd en voor de ander betekent dit dat de vaat is weggewerkt. Geen kluslijstjes, boodschappenlijstjes of een druk gevoel in je hoofd.

Stap 6. Een minuut van tevoren.
Intimiteit is geen werk, het is plezier. Erotisch plezier groeit als een van beiden een (nieuw) idee heeft. De hersenen maken geen dopamine aan als het voorspelbaar gedrag ervaart. Als je hersenen echter via bijvoorbeeld je ogen of je oren iets nieuws vermoeden dan komt de dopamine productie op gang en ga je opwinding ervaren.

Tom en Elise. Ze zijn vijftien jaar getrouwd als ze bij mij een coaching gesprek hebben en ze ervaren hun intieme relatie als vanzelfsprekend. We praten met elkaar over het creëren van opwinding. Elise vertelde, zonder dat ze het zelf door had, een van de geheimen van het creëren van opwinding, namelijk dat ‘iets nieuws opwinding creëert’. “Tom vroeg mij of ik een blinddoek om wilde doen en hij vertelde dat hij een vibrator had gekocht. We hadden het hier wel eens over gehad en toen had ik positief gereageerd dat ik dat wel eens wilde proberen. Een grote verrassing dus toen hij drie maanden later een vibrator had. Die avond werd een van mijn hoogtepunten in onze intieme relatie.”

Lees meer over het spannend houden van je intieme relatie:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.